Nyfikenhet och en omätbar bredd av erfarenhet är de ledande krafterna bakom framgångarna av en av Sveriges mest anmärkningsvärda näringslivsprofiler. Med praktisk erfarenhet inom kultur, matindustri och politik för att nämna några är han en aktad talare som täcker en mängd ämnen i sina keynotes.
Från sin unika bredd av erfarenheter hjälper Per företag och organisationer att nå ut och påverka i en brusig digital och vidsträckt global värld. Genom storytelling skapar Per strategier för ditt företag i kommunikationskriget. Nyckeln till framgång finns i berättelsen! Efter en tid då hela världen stått still och börjat om uppstår behovet av en förnyad kommunikation och ett agilt ledarskap. När utvecklingen kastar oss flera år fram i tiden måste den som vill hänga med också göra det.
Per Schlingmann är en av Skandinaviens mest framgångsrika talare, kommunikatörer och strateger. Med en enastående kombination av att leda genom radikal förändring och att utveckla nya sätt att kommunicera på navigerar Per sina lyssnare genom framtiden. Med oundgängliga insikter inom strategisk kommunikation, branding, konsumentbeteende, företagskultur och förändringsprocesser rustar han sina lyssnare att möta morgondagens ledaskapsproblem.
Schlingmann är både ett inflytelserikt namn inom politiken som näringslivet. Under 00-talets valkampanjer var Per ett av huvudnamnen bakom förnyandet av Moderaterna som anses vara en av anledningarna till deras valsegrar. Hans sätt att synliggöra och utmärka sig har lett till att han utsetts till en av Sveriges Superkommunikatörer.
Våren 2025 är Per Schlingmanns aktuell med boken Strategiskt Berättande (2025) och han har tillsammans med Kjell A. Nordström tidigare skrivit bästsäljarna Urban Express (2014), Corona Express (2021) och senaste boken Momentum utkom 2022. I den beskriver de tre kriser – pandemin, klimatet och kriget – som för alltid håller på att förändra såväl våra samhällen och företag som oss själva. Vi befinner oss just nu mitt uppe i ett historiskt ögonblick där medborgarna, medarbetarna och kapitalet tillsammans förväntar sig något helt nytt – med genomgripande konsekvenser för hela världen.
Med sin unika bredd av erfarenheter hjälper Per företag och organisationer att hantera frågor som change management och kommunikation i en global skala. I den digitala världens ständigt växande brus är nyckeln till framgång att synas – genom sin expertis kan Schlingmann guida ditt företag genom kommunikationslabyrinten.
Schlingmann har byggt en framgångsrik karriär inom kommunikation och PR på en utbildning inom ekonomi från Göteborgs universitet och har lett flertalet organisationer till framgång.
Per är en nyfiken och aktiv entreprenör i företag som Wisory, SPCE, Voady och Convey. Han utforskar idéer från gin med sitt märke Smoky Nordic Coastal gin. En skarp researcher och född berättare gör honom till en författare med imponerande bredd från management till deckare till mat och feelgood. Han var exekutiv producent för TV-serien The Inner Circle (såld till över 40 länder) som bygger på hans framgångsrika bok I maktens öga.
Utöver det är han återkommande gäst i TV4 och är styrelseledamot i Apotea.